کتاب برفراز ابرها در ورامین منتشر شد
تاریخ انتشار : تیر ۲۸, ۱۳۹۹ ۶:۴۲ ب.ظ
 
همزمان با ۲۸ تیر سالروز شهادت سرلشکر خلبان شهید علیرضا فتوحی‌شعار، کتاب برفراز ابرها ویژه زندگی‌نامه این شهید منتشر و راهی بازار نشر شد.
 کتاب برفراز ابرها در ورامین منتشر شد

به گزارش ندای وارنا؛  این کتاب شامل زندگینامه، خاطرات و تصاویر این امیر ارتش جمهوری اسلامی است که با همت و کوشش محمدرضاتاجیک و محسن شیرمحمد از محققین و نویسندگان جوان شهرستان ورامین جمع‌آوری به رشته تحریر در آمده است.
نویسنده کتاب برفراز ابرها روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این کتاب حاصل صدها ساعت مصاحبه، تحقیق، گفتگو با خانواده و و بررسی اسناد مربوط به این شهید سرافراز است تا نسل جوان ایران اسلامی بیش از گذشته با رشادت و از خودگذشتگی این شهید سرافراز آگاهی پیدا کنند.
محسن شیرمحمدی افزود: این کتاب با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و پاسداشت مردان و زنانی به رشته تحریر در آمده که برای اعتلای نام ایران اسلامی جان خودرا تقدیم اسلامی کردند، شهیدانی که در کنار ما زندگی کردند، از آنان یادگارانی به جای مانده و هدفی جز اقتدار ایران اسلامی نداشتند.
وی گفت: این کتاب در ۱۲۸ صفحه مصور و رنگی توسط انتشارات فراگفت با قیمت ۳۰۰ هزار ریال منتشر شده است و علاقمندان برای تهیه آن می‌توانند به کتابفروشی های سطح شهر ورامین مراجعه کنند.

شهید امیر سرلشگرعلیرضا فتوحی شعار در سال ۱۳۳۶ در روستای خاوه از توابع شهرستان ورامین در خانواده ای کشاورز به دنیا آمد.
وی تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در همان روستا گذراند و برای ادامه تحصیلات دوره متوسطه به شهر ورامین آمد و در طول دوران تحصیل به دلیل مشکلات مالی خانواده به کمک مادرش قالی بافی می نمود تا بتواند از این راه کمک خانواده باشد.
شهید فتوحی شعار در سال ۱۳۵۴ مدرک دیپلم خود را دریافت کرد و با تلاش و کوشش فراوان پس از قبولی در آزمون خلبانی وارد نیروی هوایی شد و دوره اولیه پرواز را در ایران فرا گرفت و برای تکمیل دوره خلبانی جت های آموزشی به آمریکا عزیمت نمود.
در این زمان نیز دوره های پرواز با هواپیماهای آموزشی مانند تی۴۱ ، تی ۳۷ و تی ۳۸ را با موفقیت پشت سر گذاشت و گواهینامه پرواز با هواپیماهای جت را دریافت کرد و با اتمام دوره های آموزشی به کشور بازگشت.
این شهید سرافراز نیروی هوایی در سال ۱۳۶۰ جهت پرواز با جنگنده اف۴دی انتخاب شد ودوره های تکمیلی را در پایگاه مهرآباد فرگرفت و موفق به اخذ گواهینامه پرواز با این جنگنده شد و سپس به عنوان خلبان جنگنده شکاری اف۴ پروازهای خود را در پایگاه های مختلف آغاز کرد .
با آغاز جنگ تحمیلی که نیروی هوایی نقش به سزایی در پیروزی های رزمندگان اسلام داشت ، شهید فتوحی شعار همگام با سایر خلبانان در ده ها مأموریت خطرناک شرکت نود و بسیاری از مواضع دشمنان را بمباران کرد.
دشمن بعثی که از ورود به خاک کشور مأیوس شده بود هدف دیگری را در پیش گرفت و تلاش نمود تا صادرات نفت ایران را جزیره خارک قطع نماید و از این رو تمام توان نیروهای هوایی و با استفاده از سلاح های پیشرفته اهدایی قدرت های جهانی نظیر هواپیماهای سوپراتاندارد ، میراژ و موشک های اگزوست برای قطع صادرات نفت بر روی این جزیره راهبردی متمرکز کرد.
در این زمان مأموریت مهم دیگری به نیروی هوایی واگذار شد و آن دفاع همه جانبه از منطقه خارک و شمال خلیج فارس بود و در این بین شهید فتوحی شعار که در پایگاه بوشهر خدمت می کرد همراه با سایر خلبانان صدها ساعت برفراز آسمان نیلگون خلیج همیشه فارس پرواز کرد و بارها با هواپیماهای دشمن درگیر شد و باعث گردید تا صادرات نفت از خارک متوقف نشود .
سرانجام در ۲۸تیرماه‏۱۳۶۶ هنگام اوج جنگ در خلیج فارس با به صدا درآمدن زنگ آلرت به نشانه حمله هوایی دشمن به صدا درآمد. بلافاصله یک فروند فانتوم اف-۴ که خلبانی آن را سروان سید ابوالمجد احمدی و علی‌رضا فتوحی‌شعار برعهده داشتند به پرواز درآمد.
این فانتوم در یک نبرد هوایی نابرابر  به محاصره چندین فروند از میراژهای عراقی درآمد و  مورد هدف موشک‌های آنها قرار گرفت و  با وجود خروج اضطراری ،علی‌رضا فتوحی‌شعار به دلیل اصابت ترکش موشک به شهادت رسید و پیکرش با چتر نجات در دریا فرود آمد.
پیکر این شهید سرافراز پس از چند روز به ورامین منتقل و  طی یک مراسم باشکوه در گلزار سید فتح ‌الله به خاک سپرده شد.
شهید فتوحی‌شعار تا زمان شهادت به مدت ۷۷۰ ساعت پرواز با جنگنده فانتوم را به ثبت رسانده بود.
از شهید علیرضا فتوحی شعاردو فرزند پسر به یادگار مانده است .

کد مطلب: 9807
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری