۱۲ اثر تاریخی پیشوا به ثبت رسیده است/ پیشوا شهرستانی کهن
تاریخ انتشار : اسفند ۲۰, ۱۳۹۵ ۹:۰۶ ب.ظ
 
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری پیشوا گفت: شهرستان پیشوا با داشتن بیش از ۴۰ اثر و ۱۲ اثر به ثبت رسیده در آثار ملی ایران یکی از بهترین مقصدها برای گردشگری و آرامش در ایام نوروزی است.
 ۱۲ اثر تاریخی پیشوا به ثبت رسیده است/ پیشوا شهرستانی کهن

به گزارش ندای وارنا، مجید ژاله نیا اظهار داشت: شهرستان پیشوا با دارا بودن ۴۰ اثر تاریخی و ۱۲ اثر تاریخی به ثبت رسیده پتانسیل بسیار خوبی برای جذب توریست و گردشگر دارد اما به دلایلی تاکنون به خوبی نتواستیم از این پتانسیل ها بهره کافی را ببریم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت عدم استقبال گردشگران از شهرستان پیشوا گفت: بحث گردشگری تابع وجود زیر ساخت هایی است که تا این عوامل و زیر ساخت ها مهیا نباشد نمی توانیم استقبال خوبی از گردشگران در شهرستان پیشوا داشته باشیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان پیشوا با اشاره به تازه تاسیس بودن این شهرستان افزود:اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان سال گذشته در این شهرستان مستقر شده است و طبیعی است که زیرساخت های مناسب برای بخش گردشگری مثل مراکز تفریحی ، اقامتگاه،هتل و فضای مناسب را در شهرستان نداشتیم نمی توانیم در بخش گردشگری موفق باشیم.

وی در ادامه افزود:با مکاتباتی که با اداره کل صورت گرفته است تقاضاهایی برای شهرستان داشتیم که برخی از این تقاضاها موافقت اولیه را کسب کرده اند و برخی هم موافقت اصولی دریافت کردند و یک مورد هم به صدور مجوز ایجاد و تشکیل مجموعه گردشگری منجر شده است.

ژاله نیا گفت: ما هر سال برنامه های ستاد تسهیلات سفر را که دبیری آن بر عهده میراث فرهنگی است اجرا می کنیم و هدف این ستاد معرفی آثارتاریخی و بناهای هر شهر به گردشگرانی که وارد آن شهر می شوند است.

رییس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان پیشوا اضافه کرد:شایان ذکر است ستاد تسهیلات سفر از سال ۱۳۹۳ به ستاد هماهنگی خدمات سفر تغییر نام یافت و در همین راستا نیز اداره کل میراث فرهنگی برنامه های تبلیغاتی و اطلاع رسانی آماده شده و در قالب نقشه گردشگری و الواح فشرده آثار تاریخی به گردشگران معرفی می شود و همچنین هر سال کتابچه و پوستر در ایام نوروز به چاپ می رسد و در اختیار گردشگران قرار می گیرد.

وی افزود: گردشگرانی که به اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان پیشوا مراجعه می کنند نیز می توانند از تاکسی های گردشگری بهره مند شده و شهرستان را به خوبی ببینند.

ژاله نیا در پاسخ به سوالی درباره آمار گردشگران در پیشوا اظهار کرد: در خصوص آمار گردشگران پیشوا هیچ آمار دقیقی در دست نیست زیرا لازمه داشتن آمار دقیق برخورداری از مکانیزم مناسب است که ما چنین مکانیزمی را در اختیار نداشتیم که تعداد ورود دقیق گردشگر به شهرستان چه تعدادی بوده است.

وی ادامه داد: در شهرهای بزرگ هم آمار ارائه شده تقریبی است که بخشی از این آمار از طریق فروش بلیط هایی است که در اماکن تاریخی به فروش رسیده است اما ما در شهرستان پیشوا ابنیه ای نداریم که بازدید از آنها با فروش بلیط انجام شود و همچنین از جاذبه های شهرستان اماکن مذهبی و زیارتی هستند که در زیارتگاه ها هم نمی شود آمار دقیقی داشت که این زوار از مردم بومی منطقه هستند و یا گردشگر،به همین دلایل اطلاعات و آمار دقیق در دست نداریم.

این مسئول گردشگری شهرستان پیشوا با بیان اینکه در مطالعاتی که در سال۱۳۸۰و ۱۳۸۲ توسط اداره پژوهش استان شناسی صورت گرفته است تعداد آثار تاریخی شهرستان پیشوا ۴۰ اثر شناسایی شده گفت:این آثار شامل محوطه های تاریخی،امامزاده، بقعه،آرامگاه و آب انبار است از این ۴۰ اثر شناسایی شده آنهایی که دارای بنا هستند بنا و نقشه های آن تهیه شده و برخی هم طراحی سفال آنها تهیه شده و دوره تاریخی آنها مشخص شده است و  ۱۲ اثر هم به ثبت ملی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسیده است.

وی اضافه کرد:آثار ثبت شده پیشوا  آرامگاه یوسف رضا، قلعه ایرج، تپه شاهگلی، تپه سفالین، امامزاده عبدالله غیاث آباد، تپه غیاث آباد، تپه معین آباد، قلعه جلیل آباد، امامزاده جعفر پیشوا، تپه دهماسین و  آب انبار پیشوا هستند.

ژاله نیا از مردم و گردشگران عزیز خواست اداره میراث فرهنگی شهرستان پیشوا را د حفظ و صیانت آثار تاریخی یاری رسانند و افزود:حفاظت از این آثار و ابنیه هم یاری مردم را می طلبد و هم مسئولین، مردم باید حفاظت از آثار و سرمایه های ملی را جدی بگیرند و کمک کنند که این آثار ماندگاری بیشتری داشته باشند و با بازدید مؤثر از این آثار و ابنیه و معرفی آنها به شهرهای دیگر قدمی جهت ماندگار کردن این میراث بردارند.

وی به «مهر» گفت: مسئولین هم یاری کنند و اعتبارات لازم را به این شهرستان اختصاص دهند تا ما بتوانیم آثاری را که نیاز به مرمت و بازسازی دارند مرمت حفظ و نگهداری کنیم و همه اینها مستلزم این است که تشکیلات میراث فرهنگی از این حالت دفتری خارج شود و نیرو و امکانات کافی در اختیار داشته باشد تا بتواند خدمتگزاری بهتری انجام دهد.

منبع:راوی نیوز

کد مطلب: 1079
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری