مدیرکل تبلیغات اسلامی شهرستان های استان تهران:
۴۰ موکب از شهرستان های تهران به زائران اربعین ارائه خدمت می کنند
تاریخ انتشار : شهریور ۵, ۱۴۰۲ ۱۱:۲۴ ق.ظ
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی شهرستان های تهران گفت: ۴۰ موکب از شهرستان های تهران به زائران اربعین ارائه خدمت می کنند، که از این تعداد ۳۰ موکب داخل عراق و ۱۰ موکب داخل کشور و در مرز مستقر هستند.
 ۴۰ موکب از شهرستان های تهران به زائران اربعین ارائه خدمت می کنند

به گزارش ندای وارنا؛ پیاده روی و عزاداری اربعین حسینی بار دیگر چهره ایران اسلامی را دگرگون کرده است، همه در شور و حالند، تا یکدل و همصدا اوج دلدادگی عاشقان حسینی را به نمایش بگذارند و در این بین استان تهران نیز از قافله عاشقان عقب نمانده است و مؤمنین در این دیار در حال تدارک برای عزیمت سفر عشق هستند.

راهپیمایی جاماندگان حسینی نیز قرار است روز اربعین در سراسر استان تهران برگزار شود، تا دلدادگی فصل مشترک همه شیعیان و مسلمانان و مردم شیفته اهل بیت (ع) استان تهران چه در درون و چه در کشور عراق باشد.

اینجا همه یکدل و همصدا در رثای مولایشان حسین (ع) بر سر و سینه می‌زنند.

ما نیز بر آن شدیم، تا در خصوص اهمیت راهپیمایی اربعین، فلسفه آن و نکاتی در خصوص این سفر معنوی با حجت الاسلام منصور باقربیک تبریزی، مدیرکل تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان تهران به گفتگو بنشینیم، که حاصل آن در ادامه می‌آید:

*فلسفه پیاده روی اربعین چیست؟

امام حسن عسکری (ع) یکی از نشانه‌های مؤمن را زیارت اربعین بیان فرمودند و پیش از آن نیز زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین در احادیث مورد تاکید و سفارش قرار گرفته است.

زیارت امام حسین (ع) از روز شهادت آن حضرت به عنوان نشانه و نماد شیعه همواره مطرح بوده است.

۴۰ موکب از شهرستان های تهران به زائران اربعین ارائه خدمت می کنند

در حقیقت انتقال پیاده حضرت زینب کبری (س) و خاندان اباعبدالله الحسین (ع) از مسیر کربلا تا کوفه و بعد هم شام سبب شد، که شیعیان از دیرباز برای عرض ارادت به خاندان نبوت و امامت به صورت پیاده برای زیارت سیدالشهدا (ع) حرکت کنند و این حرکت ارادتمندان، مؤمنین و شیعیان آن حضرت تا امروز تداوم داشته است.

* اهمیت پیاده روی باشکوه در اربعین در عصر کنونی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ببینید، حتی در زمان صدام نیز ارادتمندان به طور مخفیانه زیارت پیاده امام حسین (ع) در ایام اربعین را ادامه دادند، چرا که شیعیان با این اقدام می‌خواستند، هم ارادت خود را به اهل بیت (ع) بیان کنند و هم این اقدام را به عنوان نمادی برای تشیع گرامی بدارند.

امروز نیز بحمدالله این حرکت به یک حرکت بزرگ در جهان اسلام تبدیل شده است، هیچ جای دنیا سراغ نداریم، چنین جمعیتی در چند روز چنین حرکت عظیمی را انجام دهد و اکنون بایستی بگوییم، پیاده روی اربعین به یک سبک زندگی اسلامی و تمدن اسلامی تبدیل شده است، که ان شاالله زمینه ساز حرکت عظیم دولت امام زمان (عج) و تمدن عظیم اسلامی خواهد شد.

* نقش رسانه‌های غربی در راهپیمایی اربعین را چطور ارزیابی می‌کنید؟

رسانه‌های غربی متأسفانه نقشی سانسوری در خصوص این حرکت عظیم دارند، اما علیرغم تمام سانسورها مشاهده می‌کنیم، که تمام دنیا متوجه چنین حرکت عظیمی می‌شوند.

چرا که برای مردم دنیا مهم است، که چه اتفاقی افتاده که چنین جمعیتی در روزهایی مشخص به یک نقطه عالم اینقدر توجه می‌کنند و اکنون نیز در میسیر راهپیمایی اربعین بسیاری از مردم دیگر کشورها را می‌بینید، که بعضاً مسیحی و یا یهودی هم هستند، اما می آیند، که لااقل این حرکت عظم را تماشا کنند.

هرکدام از این افراد مبلغانی هستند، برای تبلیغ حرکت بزرگ اربعین و در این بین رسانه‌های غربی چاره‌ای جز تسلیم ندارند و می‌بینید، که گاهاً مجبور شده و به طور حداقلی و با دید منفی به این نماد بزرگ آئینی شیعه می‌پردازند.

* نقش اداره کل تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان تهران در راهپیمایی اربعین چیست؟

سازمان تبلیغات اسلامی نیز در کنار دیگر عزیزان، تشکل‌های مردمی و دستگاه‌های حاکمیتی تلاش می‌کند، که تأثیری ولو کم در این حرکت داشته باشد.

بیش از ۴۰ موکب، که ۳۰ موکب فرهنگی، پذیرایی در داخل عراق و ۱۰ موکب در مسیر به عراق و اغلب در مرز مستقر هستند، به زائران اربعین حسینی خدماتی از قبیل مهد الحسین، تا اطعام و پذیرایی و تشکیل جلسات مذهبی ارائه می‌دهد.

* در بحث جاماندگان اربعین چه اقداماتی انجام شده و چه برنامه‌ای دارید؟

در بحث جاماندگان اربعین نیز سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از نهادهای تبلیغی ایفای نقش می‌کند.

این حرکت در تهران و شهرستان‌های استان به طور مفصل برگزار می‌شود و هیئات مذهبی مسئول موکب‌های جاماندگان هستند، در شمیرانات، تهران، قرچک، پیشوا و ورامین و ری مسیرهایی مشخص شده است، که جاماندگان پس از طی آن به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) رسیده و در این حرم تجمع می‌کنند.

در دیگر شهرستان‌ها نیز شاهد برپایی راهپیمایی‌هایی از بقاع متبرکه و امامزادگان به سوی گلزارهای شهدا و یا بالعکس هستیم.

کد مطلب: 13928
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری