وظایف دولت در پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری های همه گیر
تاریخ انتشار : فروردین ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۰ ق.ظ
 
در پی مشاهده مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور، دولت بدون کم‌نمایی و بزرگ‌نمایی اقدام به اطلاع‌رسانی در این زمینه کرد و تصمیمات مهمی در این زمینه اتخاذ کرده است.
 وظایف دولت در پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری های همه گیر

یک از معضلات اصلی که مردمان از قدیم‌الایام با آن مواجه بودند و همواره حیات بشر را تهدید می‌کرده شیوع بیماری‌های واگیردار مانند طاعون، وبا و… بوده است. تا زمانی که ارتباط بین جوامع محدود بود، عوارض این بیماری‌ها نیز کمتر بود؛ ولی با افزایش ارتباطات در بین جوامع انسانی، عوارض ناشی از شیوع بیماری‌ها هم گسترش یافت و میزان مرگ و میرها رو به افزایش یافت.
یکی از مصادیق بارز حقوق بشر، حق بر سلامت و بهداشت عمومی است که وجود و استقرار آن لازمه زندگی اجتماعی است از این رو سلامت افراد از سوی دولت با استاندارد زندگی و بهره مندی از یک سیستم درمانی اولیه که به طور کلی دستیابی اصل حق بر سلامتی افراد است باید تامین گردد.
این روزها ویروس کرونا در صدر دغدغه‌های مردم و به طور طبیعی در صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد؛ ویروسی که بنابر اعلام مسئولان نخستین قربانی خود را اول اسفند ماه امسال در استان قم گرفت و بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، تاکنون بیش از هزاران نفر به این ویروس مبتلا شدند و تعدادی نیز جان خود را از دست دادند.

وظایف دولت در پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری های همه گیر
در پی مشاهده مواردی از ابتلا به این ویروس در کشور، دولت بدون کم‌نمایی و بزرگ‌نمایی اقدام به اطلاع‌رسانی در این زمینه کرد و با تشکیل چندین نشست ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، تصمیمات مهمی در این زمینه اتخاذ کرده است.
باید تدابیر لازم را به منظور تولید و تامین لوازم بهداشتی مربوط به پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و مقابله با آن را اتخاذ کنند.
سازمان تعزیرات حکومتی با گرانفروشی و احتکار لوازم مربوط به پیشگیری از انتشار ویروس مذکور به طور جدی انجام دهد، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص مسائل مربوط به ویروس با سخنگوی دولت و اطلاع‌رسانی تخصصی باشد.
علاوه بر تعطیلی مدارس ، در راستاي پيشگيري و كنترل بيماري كرونا، دستورالعمل مقابله با کرونا به مدارس ابلاغ و بر اساس اين دستورالعمل ادارات كل آموزش‌وپرورش بايد در یک طرح ضربتی و سراسری نسبت به برگزاری دوره آموزشی و توانمندسازی باهدف انتقال مفاهیم اصول بهداشت فردی و توصیه‌های پیشگیرانه بهداشتی در قالب محتواهای آموزشی دیداری و شنیداری به دانش آموزان و کارکنان، اقدام كنند.
برگزاری کلیه کنگره‌ها، گردهمایی‌ها، اردوها و مسابقات تا اطلاع ثانوی ممنوع گردد، تمهیدات لازم برای تامین مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدی بهداشتی صورت گردد تا تمامی امکانات واحد‌های تولیدی انواع ماسک بهداشتی فیلتردار و ضدعفونی کننده ها با بسیج کلیه امکانات خود تولید محصولات مورد نیاز برای مقابله با کرونا ویروس را به صورت شبانه روزی باشد.

تهیه مواد بهداشتی موردنیاز جامعه
مراکز بهداشتی و درمانی نیز در کل کشور آماده‌باش باشند؛ به ویژه در مناطقی که مواردی از بیماری مشاهده می شود، در کنار این مراکز آمبولانس‌های ویژه‌ای قرار گیرد تا اگر قرار بود بیماران را منتقل کنند، این اقدام را انجام دهند.
همچنین آموزش های لازم در خصوص پیشگیری و کنترل ویروس کرونا به سوپروایزر در سراسر کشور داده شد و دستورالعمل مقابله با کرونا به مدارس نیز ابلاغ شد. علاوه بر آن با اتخاذ تصمیماتی، کاهش ترددها در دستور کار قرار گرفته و لغو کنسرت‌ها و تعطیلی سینماها ، لغو همه مسابقات ورزشی تا اطلاع ثانوی، تعطیلی موزه ها و تعطیلی مدارس و دانشگاه های اکثر استانها و توزیع ماسک نیز در دستور کار قرار گرفت.
عوامل شهرداری ها باید روزی دوبار ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های و مترو انجام دهند. ضمن اینکه در ورودی متروها از مواد ضدعفونی کننده استفاده کرده و ماسک رایگان به مردم ارایه گردد، تشکیل کارگروه اطلاع‌رسانی آموزش‌های مورد نیاز به جامعه ارائه شود تا با اقدامات بهداشتی و آگاهی بخش به زودی شاهد مهار ویروس کرونا در کشور باشیم.

غربالگری افراد جامعه
در حال حاضر تعداد بیمارستان هایی که بیماران را پذیرش می کنند افزایش یافته است. دولت از تمام امکانات برای جلوگیری از شیوع و ریشه‌کنی کرونا بهره گرفته و کیت‌های تشخیصی این بیماری به کشور وارد شده و آزمایش کرونا برای افراد مشکوک بدون تاخیر انجام می شود.
تلاش های نظام سلامت و بخصوص مراکز درمانی در مواجهه با اپیدمی کرونا این روزها شهره خاص و عام است. ورود پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و پرسنل پشتیبانی بیمارستان‌ها در برخورد با موج اول بیماری چنان حماسه‌ای آفرید که به درستی با دلاوری‌های رزمندگان کشور در جنگ تحمیلی مقایسه شد. افرادی که نه تنها از استراحت شخصی و در کنار خانواده بودن گذشتند، بلکه جان خود و سلامت و آرامش خانواده را در معرض خطر قرار دادند تا بتوانند از بیماران نیازمند در مقابل ویروس کرونا حمایت کنند و در این راه چه جان‌های پاکی که از دست رفت. داغ این جان‌دادگان راه سلامت بر پیکر جامعه پزشکی کشور خواهد ماند.
ضرورت انجام اقدامات حداکثری برای پیدا کردن فعال بیماران و ایزوله کردن آنان در شرایط مناسب، محافظت جدی از پرسنل ارائه کننده خدمات درمانی و مهم‌تر از همه کاهش شدید تماس افراد به ظاهر سالم در جامعه یا فاصله‌گذاری فیزیکی است. ما می‌توانیم با انواع ابزارهای در دسترس مانع ایجاد فاصله اجتماعی با دیگران شویم و ارتباطات روحیه‌بخش و مورد نیاز را با نزدیکان خود حفظ کنیم بدون آنکه تماس فیزیکی و برخورد نزدیک با یکدیگر داشته باشیم. این کاری است که بر حسب ضرورت باید یاد بگیریم و البته ابزار آن که عمدتا شبکه اینترنت است باید متناسب با نیاز افزایش یافته فراهم شود و برای آن برنامه‌ریزی شود. مسئولیت افراد مبتلا در جلوگیری از گسترش بیماری از همه بیشتر است و باید طبق راهنماهای موجود مقررات ایزولاسیون را در دوره سرایت بیماری به دقت رعایت کنند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.
عملی کردن الزامات فاصله فیزیکی و ایزوله شدن افراد مبتلا و اجرای پیشنهادات وزارت بهداشت در این زمینه است که با دانش تخصصی و تجربیات سایر کشورها نیز منطبق است و بدون تردید اجرای کامل آن با عزم جدی و همه جانبه مسئولین کشور در رده‌های مختلف و البته همراهی و توجه کلیه آحاد مردم میسر است.
“ما کرونا را شکست خواهیم داد”
اگر برای سخت‌ترین شرایط آماده باشیم، می‌توانیم از شرایط نسبتا سخت، راحت‌تر عبور کنیم. بنابراین کمربندها را محکم کنیم و با تحمل فشار و ناراحتی مقطعی برای رسیدن هرچه زودتر به زمانی که بتوانیم عزیزان‌مان را با خیال آسوده در آغوش بگیریم، مشاغل خدماتی فعال شوند، اقتصاد و صنعت دوباره رونق یابد و اجتماع به شرایط طبیعی نزدیک شود، محدودیت‌ها را قبول کنیم.
کشور ما و به گواه آمارهای بین المللی در منطقه از نظر توانمندی پزشکی حتی در سطح بین المللی جزو کشورهای برتر است که ظرفیت بسیار بالایی دارد. مدیریت درمان کشور نیز توانمند است و وزارت بهداشت نیز با اطمینان و مسلط بر اوضاع به کار خود ادامه می دهد.
فریبا سلیمان پور
انتهای پیام/

کد مطلب: 7289
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری