سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان قرچک:
قرچک ۱۲.۵ میلیون یورو فراوری روده صادر کرد
تاریخ انتشار : مهر ۱۵, ۱۴۰۲ ۸:۵۹ ب.ظ
 
سرپرست اداره دامپزشکی قرچک از صادرات ۱۲.۵ میلیون یورویی فراوری روده در ۶ ماهه نخست سال جاری در این شهرستان به کشورهای مقصد خبر داد.
 قرچک ۱۲.۵ میلیون یورو فراوری روده صادر کرد

به گزارش ندای وارنا؛ سید محمد خلیلی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان قرچک  درباره فراوری روده در این شهرستان اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۲.۵ میلیون یورو فرآوری روده از این شهرستان به خارج از کشور صادر شده است.
وی از فعالیت ۱۵ واحد در حوزه فرآوری روده فعال خبر و ادامه داد: هر واحد به طور متوسط ماهانه ۱۸ هزار هنگ و در مجموع ۶ ماه نخست سال جاری یک میلیون و ۲۶۰ هزار هنگ فراوری روده تولید و به ارزش ۱۲.۵ میلیون یورو به کشورهای مقصد صادر شده است.
سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان قرچک در تشریح فراوری و سورت روده، عنوان کرد: پس از جمع‌آوری روده‌های دام اعم از گاو، گوسفند و بز در کشتارگاه، عملیات پاکسازی، لش‌گیری و نمک سود کردن بر روی روده‌ها صورت گرفته، سپس شستشو و سورت شده و بر اساس سایز و اندازه طبقه‌بندی می‌شوند.
خلیلی تاکید کرد: بخشی از روده‌های فراوری شده به منظور تامین نخ بخیه در صنایع پزشکی در داخل کشور و بخش قابل توجه آن جهت استفاده در صنایع غذایی، کالای پزشکی و دیگر صنایع به کشورهای همسایه و اروپایی صادر می‌شود.
وی درباره نقش شبکه دامپزشکی در حوزه فراوری روده، خاطرنشان کرد: نظارت بهداشتی و ارتقاء کیفیت و سلامت فرآورده‌های صادراتی و در نتیجه حفظ بازارهای بین‌المللی و تسریع در فرایند صادرات این محصولات از مهمترین وظایف دامپزشکی است.

به گزارش تهران نیوز، فراوری روده از فعالیت‌های اشتغال‌زا بوده و به ازای صادرات هر کیلوگرم روده، ۶۸ دلار ارز وارد کشور می‌شود، از سویی کشورمان در زمینه صادرات این محصول در زمره ۱۰ کشور نخست صادرکننده قرار دارد.

گفتنی است، علاوه بر فرصت‌های اشتغالزایی و ارزآوری، فراوری روده مانع تخریب محیط زیست شده و به حفظ و نگهداری آن کمک می‌کند و البته جزو پنچ محصول گران و ارزآور کشور به شمار می‌رود.

کد مطلب: 14321
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری