حمل و نقل دام بدون مجوز دامپزشکی در ورامین ممنوع است
تاریخ انتشار : بهمن ۲, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۶ ق.ظ
 
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان‌های ورامین و قرچک گفت: به دلیل مشاهده بروز بیماری تب برفکی در برخی از استان‌های کشور، حمل و نقل دام بدون اخذ مجوز از دامپزشکی ممنوع است.
 حمل و نقل دام بدون مجوز دامپزشکی در ورامین ممنوع است

محمد جعفرپور رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان‌های ورامین و قرچک در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به مشاهده بیماری تب برفکی در برخی از نقاط کشور از دامداران درخواست میشود تا بدون اخذ گواهی بهداشت قرنطینه‌ای از دامپزشکی مبداء، نسبت به حمل و نقل دام اقدام نکنند.
وی افزود: افرادی که قصد جاجایی دام از سایر استان‌های کشور به شهرستان ورامین دارند موظفند تا از شبکه دامپزشکی شهر مبداء، گواهی حمل قرنطینه بهداشتی را تحول گرفته و به دامپزشکی مقصد تحویل دهند.
وی تأکید کرد: دامداران به هیچ عنوان دامی را که مورد واکسیناسییون تب برفکی قرارنگرفته جابجا نکنند چرا که این امر موجب شیوع بیماری در شهرستان خواهد شد.
جعفرپور تصریح کرد: حمل و نقل دام بدون مجوز دامپزشکی ممنوع بوده و با متخلفان برخورد خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر عملیات واکسیناسیون دام‌های شهرستان علیه بیماری تب برفکی انجام شده ولی موفقیت در اجرای این طرح، به همکاری تمامی افراد و ممانعت از ورود دام‌های بدون مجور ارتباط مستقیم دارد.
تب برفکی یا بیماری دهان و پا بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود.
این ویروس عامل بیماری، در ابتدا به مدت دو تا سه روز در دام تب شدید ایجاد نموده وبه دنبال آن تاول‌هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.
این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام شده و نقش اساسی در تجارت دام و فراورده‌های خام دارد و تقریباً تمامی دام‌های زوج سم از جمله گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می‌گیرند.
شهرستان ورامین از ۸۵ هزار رأس گوساله پرواری، ۱۸ هزار و ۵۰۰ رأس گاو شیری و ۲۲۰ هزار رأس دام سبک برخوردار است.
یک هزار و ۹۰۰ واحد دامپروری پرواری، ۱۸۵ واحد گوساله شیری و ۱۸۰ واحد پرورش گوسفند در شهرستان ورامین فعالیت می‌کنند که این واحدها سالانه ۱۸ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند.

کد مطلب: 7239
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری