شهرداری قرچک به فکر گزینه جایگزین برای ساخت کمربندی باشد
تاریخ انتشار : شهریور ۲۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۴ ب.ظ
 
مدیرکل حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: امکان «برداشتن» تپه باستانی و ثبت ملی «پوئینک» وجود ندارد لذا مدیریت شهری قرچک برای تکمیل پروژه کمربندی جنوبی باید به گزینه‌های جایگزین فکر کند.
 شهرداری قرچک به فکر گزینه جایگزین برای ساخت کمربندی باشد

به گزارش ندای وارنا؛ سید هادی احمدی روز دوشنبه پس از بازدید از این تپه و برگزاری جلسه مشترک با مسئولان مدیریت شهری قرچک مرکز شهرستان قرچک در جنوب شرق تهران افزود: این تپه باید حفظ شود.

این جلسه مشترک چند روز پس از آن برگزار شد که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خبر تخریب بخشی از این تپه تاریخی ۶ تا هشت هزار ساله به صورت شبانه را اعلام کرد.

تپه باستانی پوئینک در مسیر احداث کنارگذر جنوبی شهرستان قرچک در حدود ۳۰ کیلومتری جنوب شرق پایتخت و نیز برخی دیگر شهرستان‌ها از جمله ورامین و پیشوا قرار دارد و در مرداد سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در جریان این بازدید گفت: تپه پوئینک در فهرست آثار ملی ثبت شده و باید حفظ شود.

پرهام جانفشان اظهارداشت: مطالعات باستان شناسی این تپه در ۲ فاز با کارفرمایی شهرداری قرچک به اتمام رسیده و نتیجه آن به وزارت میراث فرهنگی ارسال شده تا معاونت میراث در این خصوص اظهارنظر کند و موضوع در شورای فنی مطرح شود.
وی گفت: با انجام ۲ فاز مرحله کاوش، کفایت پژوهش ها اعلام شده ولی زمانی این امر قانونی می‌شود که در شورای فنی وزارت میراث فرهنگی به تصویب رسد؛ برای این موضوع مکاتباتی صورت گرفته تا پس از اظهارنظر جدید مبنی بر کفایت مطالعات یا عدم کفایت، راهکار جدیدی ارائه شود.
جانفشان افزود: این شورای فنی است که باید در خصوص نتیجه مطالعات تصمیم بگیرد، اگر موضوع به نتیجه مطلوب نرسید باید به طرح جایگزین ( اجرای کمربندی جنوبی شهرستان قرچک) فکر کرد که به تپه باستانی آسیبی وارد نشود.
وی تأکید کرد: در خصوص تپه باستانی پوئینک قرچک به هیچ عنوان بحث تخریب وجود ندارد.
جانفشان گفت: وقتی اثری در فهرست آثار ثبت شد، در حقیقت اصل بر حفظ آن اثر است و تپه باستانی پوئینک نیز از این امر مستثنا نیست.

برخی مسئولان قرچک وجود این تپه را مانع اجرای کمربندی جنوبی این شهرستان می دانند.

کد مطلب: 6796
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری