لاشه دام‌های تلف‌شده در حاشیه جاده، مشکل این روزهای ورامین
تاریخ انتشار : تیر ۱, ۱۳۹۹ ۷:۴۵ ب.ظ
 
رها شدن دام‌های تلف شده در حاشیه جاده‌های روستایی، علاوه بر این که بهداشت عمومی را تهدید می‌کند، موجب جمع شدن سگ‌های ولگرد در کنار لاشه این حیوانات شده و مناظر نازیبایی را به وجود آورده است.
 لاشه دام‌های تلف‌شده در حاشیه جاده، مشکل این روزهای ورامین

به گزارش ندای وارنا؛   رها کردن لاشه گاو و گوساله تلف شده در حاشیه راه‌های روستایی و دور از مرکز ورامین، مشکلی است که هر از چندگاهی با شیوع بیماری، در دامداری‌ها مشاهده می‌شود، مشکلی که علاوه بر تبعات زیست محیطی، موجب جمع شدن تعداد زیادی سگ‌ ولگرد در کنار لاشه حیوان شده و خطر انتقال بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

مجتمع‌های دامداری موظف به احداث کوره امحا و یا چاه دفن لاشه در محل فعالیت خود می‌باشند ولی هزینه‌بر بودن امحاء لاشه، برخی از دامداران را بر آن می‌دارد که حیوانات تلف شده را شبانه، در گوشه‌ای از جاده رها کنند.

طی روزهای اخیر چندین لاشه گوساله در حاشیه مسیر روستای آبباریک به شهر جوادآباد رها شده و با وجود مشهود بودن این لاشه‌ها، اقدامی از سوی متولیان برای جمع‌آوری آن‌ها صورت نگرفته است.

رئیس شبکه دامپزشکی ورامین نیز در این باره گفت: دام‌های رها شده درکنار جاده‌ها، اغلب به دلیل بیماری‌های مختلف تلف شده‌اند و رها شدن آن‌ها باعث انتشار بیماری‌ می‌شود و نتیجه همه‌گیری بیماری خاص نظیر تب برفکی نیست.


محمد جعفرپور افزود: متولی جمع آوری لاشه دام‌ها شبکه دامپزشکی نیست ولی در صورت مشخص شدن فرد خاطی، این افراد به دادگاه معرفی شده و به جرم تهدید علیه سلامت عمومی، با جرائم سنگین مواجه می‌شوند.

وی اظهار کرد: با خورده شدن لاشه این دام ها توسط حیوانات گوشت‌خوار و سگ‌های ولگرد چرخه بیماری انگلی، ویروسی و باکتری ادامه پیدا کرده و بیماری در منطقه بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: در منطقه‌ای که لاشه این حیوانات رها شده، ده‌ها واحد دامداری مشغول به کار می‌باشند و نمی‌توان نسبت به شناسایی عاملان این تخلف اقدامی کرد مگر آن که افراد محلی آنان را شناسایی و به مسئولان گزارش دهند.

بخشدار جوادآباد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع رها شدن لاشه حیوانات در معابر و جاده‌های روستایی، مشکلی است که برای رفع آن از نیروی انتظامی و دادگاه نیز کمک گرفته‌ایم.


محمد حیدری افزود: در زمان صدور مجوز دامداری، متقاضیان موظف به احداث چاه دفن لاشه هستند ولی اغلب این واحدها از داشتن چنین چاه‌هایی بی‌بهره‌اند و لازم است تا در بازدیدهای صورت گرفته، افرادی که نسبت به احداث آن اقدام نکردند، با برخورد قانونی مواجه شوند.

وی گفت: عوامل بخشداری و دهیاران در صورت مشاهده لاشه حیوانات نسبت به جمع‌آوری و امحاء آن اقدام می‌کنند ولی رفع این مشکل، تنها با برخورد جدی با عاملان آن امکان پذیر است.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

کد مطلب: 8938
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری