مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ورامین:
دما، غذا و تهویه نامناسب از عوامل خودخوری جوجه‌ها است
تاریخ انتشار : اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۹ ۸:۲۲ ب.ظ
 
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ورامین گفت: دما، محیط، تهویه و تغذیه نامناسب از عوامل مهم خودخوری جوجه‌ها به شمار می‌رود.
 دما، غذا و تهویه نامناسب از عوامل خودخوری جوجه‌ها است

به گزارش ندای وارنا؛ محمدجعفرپور رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ورامین در خصوص خودخوری جوجه‌ها در مرغداری و دغدغه مرغدارها، اظهار کرد: بالا بودن دمای محیط  یکی از عوامل خودخوری جوجه‌ها است که اگر مکانی که پرنده‌ها را در آن نگهداری می‌شود از دمای بالایی برخوردار باشد می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد بیماری یکدیگر خواری شود.

وی ادامه داد: ازدحام در یک محیط محدود و تراکم زیاد پرنده‌ها در یک نقطه باعث می‌شود که آن‌ها بعد از مدتی شروع به نوک زدن یکدیگر کنند که این مورد را می‌توان به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کانی بالیسم طیور در نظر گرفت.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ورامین افزود: هنگامی که مرغ ها و سایر پرنده‌ها تحت تأثیر فاکتورهای استرس و ترس قرار گیرند یک حالت تهاجمی در آن‌ها پدیدار می‌شود.

جعفرپور بهره گیری از سیستم تهویه مناسب و هوای مطبوع و اکسیژن در محیط را یکی از مهم ترین موارد برای پیشگیری از ایجاد بیماری کانی بالیسم دانست و ابراز داشت: عدم بهره‌گیری از دانه‌خوری و آب‌خوری به تعداد کافی در مکانی که پرنده‌ها را نگهداری می‌کنند به ناچار تجمع ایجاد خواهد کرد.

وی تأکید کرد: عدم تأمین غذای کافی و کمبود برخی مواد نظیر نمک برای پرنده‌ها به مدت طولانی در فرآیند پرورش خلل ایجاد خواهد کرد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ورامین یکی دیگر از دلایل خودخوری جوجه‌ها را پرورش گونه‌ها و نژادهای متعدد در یک مکان دانست و گفت: اگر گونه‌های مختلفی از پرنده‌ها را در یک محیط نگهداری کنید به دلیل کنجکاوی پرنده‌ها برخی اقداماتی می‌کنند که می‌تواند زمینه لازم برای پرخاش و کانیبالیسم را ایجاد کند.

جعفرپور در پایان خاطرنشان کرد: این بیماری اشکال مختلفی دارد که گاهاً پرنده خود را نوک زده و زخمی می‌کند و بعضاً به پرنده‌های اطراف خود نوک می‌زند.

کد مطلب: 7887
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری