معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری پاکدشت:
شاهنامه یک شاهکار کاربردی و قابل استناد برای ادوار بشری است
تاریخ انتشار : اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۳ ب.ظ
 
معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری پاکدشت در سالروز بزرگداشت فردوسی گفت:شاهنامه یک شاهکار کاربردی و قابل استناد برای ادوار بشری است
 شاهنامه یک شاهکار کاربردی و قابل استناد برای ادوار بشری است

به گزارش ندای وارنا؛ فرامرز مولایی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری در سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی خالق شاهنامه گفت: فردوسی با یک شگرد خاص و زیبا روح یک ملت ،فرهنگ و تمدن یک سرزمین را در قالب پنجاه و چند هزار بیت جاودانه ساخته است .

مولایی در ابتدا بیان داشت:منظور از شاهنامه فقط یک منظومه حماسی که بازگو کننده فرهنگ و تمدن یک ملت باشد نیست بلکه جهانی متنوع به لحاظ معنایی و مفهومی است که سرنوشت انسان در آن بازنمود داشته است .

وی در ادامه همین بحث افزود:اساس و ارکان شاهنامه بر چند مفهوم استوار است که همین مفاهیم پیش برنده و حرکت دهنده داستانهای شاهنامه می باشد.

مولایی در توضیحات بیشتر افزود:در شاهنامه نبرد دائمی بین نیکی و بدی،بین نیروهای سازنده و مخرب ،بین نیروهای اهورایی و اهریمنی یکی از مفاهیم کاربردی می باشد.

وی در ادامه افزود:تقابل و نبرد در جهان شاهنامه یک رکن است و وقتی از این اصطلاح عامیانه استفاده می شود که شاهنامه آخرش خوش است دقیقا بر اساس همین رکنی است که بدان اشاره شد و باید گفت که در جهان شاهنامه پیروزی از آن نیروهای اهورایی که نماد روشنایی و نیکی هستند می باشد .

معاونت فرهنگی شهرداری پاکدشت در ادامه به ارکان بعدی شاهنامه اشاره داشت و گفت:در شاهنامه رکنی به نام داد و دهش وجود دارد که خالق اثر در تدبیری خاص آن را برای حکمرانان پیشنهاد داده است و آن این است که توزیع عادلانه ثروت در جامعه باید به گونه ای باشد  که عده ای محدود ثروتمند و عده زیادی فقیر نباشند .

مولایی در ادامه به واژه خرد در شاهنامه  اشاره داشت و در رابطه با این واژه گفت:در شاهنامه به واژه خرد بیش از هر واژه ای پرداخته شده است بالغ بر ۵۰۰بار  این کلمه در شاهنامه دیده می شود و استفاده از این واژه به صورت عقلایی در  داستانها مفهومی بالاتر از عقل را می رساند و عصاره تمامی تجارب خوب بشری را باز می تاباند و باید گفت :خرد چشم جان است چون بنگری .

مولایی در ادامه واژه آز را در تقابل با خرد در شاهنامه معرفی کرد و گفت:در شاهنامه کلمه ای که در تقابل با خرد است آز می باشد که حرکتی اهریمنی  و به معنای افزون خواهی و تعدی و تعرض به حقوق دیگران است و خارج از چارچوب انسانی محسوب می شود و اساس جنگها و تقابل در داستانهای شاهنامه همین آزمندی نیروهای اهریمنی بوده است.

وی در ادامه گفت:مسائل بسیاری در شاهنامه قابل پیگیری است که شاهنامه پژوهان را ترغیب می کند که این اثر را بصورت جدی  مورد بررسی قرار دهند.

وی در ادامه با تاکید بر این که زمینه های جنگ در شاهنامه انسانی و ارمانی است گفت :بر عکس حماسه های یونان و سایر ملتها که اساس جنگها سطحی و نازل است در شاهنامه با یک جهان کاملا انسانی روبه رو هستیم که اساس جنگها خاص و قابل طرح و ارزشمند است .

وی در تکمیل مبحث فوق افزود: شاید برای خیلی از شاهنامه دوستان سوال پیش آید که چرا با این که شاهنامه اثری ضد جنگ معرفی می شود اما در آن کین خواهی بسیار مشهود است ؟

در پاسخ باید گفت :کشته شدن ایرج و سیاوش که مظهر افراد بی گناه،نیکی ،پاکی و صلح بوده اند  زمینه نبردهای طولانی بین ایرانیان و تورانیان بوده که ایرانیان در این نبردها  حماسه های بی بدیلی از خود نشان دادند.مطلبی که مهم است این می تواند باشد که  ایرانیان همیشه  روحیه سلحشوری و جنگاوری داشته اند ،جنگاوری با جنگ جویی و ستیزه خویی فرق بسیار دارد .جنگاوری و شجاعت در مقام دفاع از ارکان فرهنگ‌ملی ما محسوب می شود. مطلب دیگر این که اگر پهلوان نتواند کین خواهی داشته باشد ظلم پایدار می ماند و قطع زنجیره ظلم با کین خواهی صورت می پذیرد.

مولایی در ادامه شاهنامه را اینچنین معرفی نمود و گفت:فردوسی با یک شگرد خاص و زیبا روح یک ملت ،فرهنگ و تمدن یک سرزمین را در قالب پنجاه و چند هزار بیت جاودانه ساخته و هیچ کتابی در دنیا ظرفیتی مثل شاهنامه را ندارد که بتواند در نگهداشت یک فرهنگ این چنین خوش بدرخشد

وی در قسمت دیگری افزود:تعالیم اسلامی و علوی در بستر شاهنامه  جاری است ،و پهلوانان داستانهای شاهنامه به شدت خداجو بوده و در برابر آزمندان با تمام وجود وارد عرصه شده اند.

فرامرز مولایی در پایان گفت:این اثر یک شاهکار کاربردی و قابل استناد برای همه ادوار بشری می باشد و ارتباط نسل جوان و آینده با این اثر می تواند در تاب آوری زندگی تکنولوژی موثر واقع شود.

وی در انتهای این مصاحبه  افزود:بسیاری از کشورها که تمدن ندارند آسیب پذیر هستند و به تاریخ کشورهای دیگر دستبرد می زنند و هویتی جعلی برای خود دست و پا می کنند ولی ما دارای گنجینه های سترگ و شگرفی همچون شاهنامه هستیم که نیازمند توجه بیشتر  است

کد مطلب: 7947
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری