به قلم علیرضا فرجی:
نقش مدیریت و تاثیرگذاری آن
تاریخ انتشار : اسفند ۲۵, ۱۳۹۵ ۱:۴۷ ب.ظ
 
اداره میتواند بعنوان یک پایگاه در عرصه مدیریت نقش بسزایی در پیشبرد اهداف ایفا نماید ، لذا وجود و حضور افراد کارآمد و لایق منجر به تاثیرات شگرف در مسوولیتهای اجرایی خواهد شد .
 نقش مدیریت و تاثیرگذاری آن

 

به گزارش ندای وارنا برنامه ریزی ، هدف گذاری و هدایت اجرایی کار ، از جمله وظایف یک اداره خواهد بود که در این زمینه تدوین سند چشم انداز در چند مقطع میتواند راه گشای بسیاری از برنامه ها باشد و این یک هدف در نظام مدیریتی مد نظر قرار گرفته است .

چشم اندازهای ترسیم شده برای آینده از مهمترین راهکارهای موفقیت میباشد که این امر در بخشهای مختلف کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت پایه ریزی گردیده .

در بخش کوتاه مدت برنامه ریزیهای صورت گرفته شامل اجرای برنامه های جانبی و فوری خواهد بود که بنابر مقتضیات زمان و مکان تدوین میگردد ؛ به طور مثال اجرای مسابقات ورزشی یا همایش در مناسبت های ملی – مذهبی که مصوب وزارت خانه ، اداره کل ، فدراسیون یا هیاتهای ورزشی میباشد باید در کمترین زمان ممکن برنامه ریزی و به اجرا درآید .

تدوین سند چشم انداز میان مدت شامل برنامه های سالیانه است که هر اداره یا هیات ورزشی قبل از آغاز سال جدید یا ابتدای هر سال باید اقدام به هدف گذاری و سپس اجرای آن شود .

برنامه ریزی بلند مدت نیز شامل آینده نگری در عرصه ورزش خواهد بود که در این خصوص ایجاد ساختارهای مختلف در بخشهای سخت افزاری و نرم افزاری را در بر میگیرد ؛ در این عرصه افزایش سرانه فضای ورزشی که همان ساخت مجموعه های ورزشی را شامل میشود در کنار ایجاد شرایط لازم برای رشد و نمو استعدادهای ورزشی در سنین پایه مهمترین رکن برنامه ریزی بلند مدت است .

بعد از انجام مراحل فوق ، ایجاد شرایط کارشناسی در امور اجرایی بعنوان یک اصل در برنامه ، پایه ریزی میگردد تا افراد صاحب منصب و متخصص بتوانند با بهره مندی از ظرفیت های موجود ( چه از لحاظ مالی و هم از لحاظ مکانی و هم شرایط موجود) زمینه را برای رتق و فتق امور مهیا نمایند .

حال بعد از تفسیر امور اجرایی که بعنوان مقدمه ذکر گردیده چارت یک اداره مورد بحث قرار خواهد گرفت .

در این بخش ابتدا میتوان به مجموعه فعالیت های اداری پرداخت که چه افراد و با چه ماهیتی میتوانند بعنوان مسوول در زمینه های محوله به انجام امور بپردازند .

رییس بعنوان گرداننده یک مجموعه نقش اساسی را در سیاست گذاری و برنامه ریزی ایفا مینماید که میتوان به انتخاب افراد کارآمد در بخشهای اداری ، مالی و اجرایی اشاره داشت .

در این بخش رییس با انتخاب افرادی که دارای تجارب ، تخصص یا تحصیلات در زمینه های کاری مورد نظر میباشند میتواند انتخاب و با گماردن در واحدهای مختلف اهداف مورد نظر را به سمت و سوی پیشرفت سوق دهد .

معرفی معاونان در پست های تعریف شده بعنوان اولین گام خواهد بود .

گماردن مدیر مالی با تخصص مورد نظر مرحله بعدی میباشد .

انتخاب مدیر امور اداری ، مسوول دفتر ، پشتیبانی ، امور فرهنگی ، بانوان ، جوانان ، کارپرداز ، توسعه منابع انسانی و دیگر پست های تعریف شده سازمانی از دیگر وظایف رییس یک مجموعه خواهد بود .

حال بعد از تعریف واحدهای سازمانی میبایست به چگونگی برنامه های تدوین شده ورود پیدا کرد که در این بخش به اختصار توضیحاتی ارایه خواهد شد .

مسوولان واحدهای مختلف در اولین گام نسبت به تدوین برنامه های خود در بخش های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت خواهند پرداخت و هدف گذاری نهایی در این خصوص در دستور کار قرار خواهد گرفت .

هر واحد بنابر تجربیات و تخصص خود اقدام به طرح برنامه بر حسب وجود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مینماید و بعد از اولین مرحله کارشناسی در این خصوص صورت خواهد پذیرفت تا بتوان با در نظر گرفتن شرایط و موقعیت پیش رو نسبت به انجام آن اقدام کرد .

حال پس از انجام امور اداری میتوان به هیاتهای اجرایی ورود پیدا کرد که اجرای برنامه و هدف گذاری از مهمترین شاخصه های آن میباشد .

هیاتها طبق هماهنگی با تقویم تدوین شده کشوری و استانی به مراحل اجرایی ورود پیدا کرده و در زمانهای تعیین شده اقدامات محوله را در دستور کار قرار میدهند .

در این بخش که بسیار گسترده خواهد بود وظایفی برعهده مسوولان هیاتها گمارده شده که میتوان به استعدادیابی ، قهرمان پروری ، برگزاری مسابقات ، حضور در مسابقات و در انتها جذب سرمایه های مالی که از جمله اهداف این تحقیق میباشد اشاره کرد .

علیرضا فرجی – کارشناس مدیریت

کد مطلب: 1122
Print This Post

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 
 
 


 

اعلام وصول پایگاه خبری